Friday, March 1, 2013

Spaghetti Olio Si Ciput.......







Spaghetti Olio nie adalah peberet sy dan keluarga sy...selalu jugak lah buat kalu malas nak buat spagetti bolognese...aritu ada member baik bagi spaghetti olio..sgt sedap resepinya...apa lagi...mengintip resepi dengan dialah....lagipun spaghetti olio memang senang nak dibuat...apa kata kite terus je tengok resepinye....sy pun teruja namakan resepi nie ngan nick name kawan sy tu.....jom tengok.................

Spaghetti Olio si Ciput..

bahan2:-
Spaghetti..(sy anak ramai...sekali buat hampir2 sebungkus abih direbusnya)
bawang putih dlm 2,3 ulas (dicincang halus)
daun parsli (dihiris halus)
cili benggala..(guna warna merah..menarik skit) dipotong kecik2
udang,ayam atau sotong
cendawan shitake kering(dah salah beli..terbeli fresh shitake)tp ok gak
(direndam dan dipotong dadu atau ikut suka lah)
perasa secukupnya (garam n pak aji skit ke)
minyak zaitun (sy guna minyak jagung) itu je yg ada kat rumah
serbuk lada hitam



cara membuatnya:-

mcm biasa mula2 rebus spaghetti sampai masak...toskan dan boleh gak letak minyak or marjerin skit..supaya spaghetti tak melekat sesama sendiri.
panaskan minyak skit dan tumis bawang putih hingga naik bau....masukkan udang @ ayam @ sotong
goreng hingga masak
masukkan cendawan yang dah dipotong dadu...
kemudian masukkan daun parsli..dikacau rata
masukkan cili benggala dah telah dihiris tadi....
kacau lagi....hehehehe
masukkan perasa secukupnya
dan masukkan serbuk lada hitam....
kacau lagi,,,,
akhirnya masukkan spaghetti dan dikacau rata...bolehlah dirasa...
dan yang penting...perut dah lapar apalagi makanlah.....

1 comment:

  1. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete